Federalna spółka NOW GmbH opublikowała wyniki wynikających z jej badań, które dotyczą wymaganej liczby punktów ładowania pojazdów elektrycznych w przyszłości. Zgodnie z przeprowadzonymi analizami, prognozuje się, że w 2030 roku potrzebna będzie od 380 000 do 680 000 publicznie dostępnych stacji ładowania. Ponadto, do 2035 roku liczba ta może wzrosnąć nawet do 1,1 miliona.
W badaniu uwzględniono nie tylko publiczne, ale również niepubliczne punkty ładowania, takie jak te, które są dostępne dla pracowników firm. Markus Emmert, prezes Federalnego Stowarzyszenia Elektromobilności, jest przekonany, że istnieje szansa dla gmin, aby zmotywować firmy do udostępniania większej liczby punktów ładowania dla pojazdów elektrycznych. Ponadto, lokalne władze mogłyby dawać dobry przykład, oferując swoim pracownikom możliwość ładowania samochodów elektrycznych za opłatą. W ten sposób podkreśla się znaczenie dostępności infrastruktury ładowania na poziomie lokalnym.
Badanie wykazało także, że znaczny wzrost niepublicznych punktów ładowania może przyczynić się do zmniejszenia zapotrzebowania na publiczne stacje ładowania, co pozwoliłoby odciążyć przestrzeń publiczną. W dalszym ciągu wpływ na popyt mają również czynniki związane z cyfryzacją i kontrolą procesu ładowania. W przypadku korzystania ze stacji ładowania o większej mocy ładowania, czasy przestojów pojazdów elektrycznych ulegają skróceniu, co oznacza mniejszą potrzebę posiadania dużej liczby punktów ładowania.
Instytut, który przeprowadził badanie, uwzględnił również oczekiwany wzrost liczby pojazdów elektrycznych i ich zużycia paliwa. Przyjęto dodatkowe zużycie wynoszące 6 procent we wszystkich podróżach oraz dodatkowe 50 procent w przypadku podróży długodystansowych, wynikające z wyższych średnich prędkości na autostradach. Należy jednak zauważyć, że badanie nie objęło analizy wpływu ograniczenia prędkości na autostradach na zapotrzebowanie na stacje ładowania.
Dla wielu gmin nie jest łatwo określić, jakie jest faktyczne zapotrzebowanie na stacje ładowania i jakie kroki powinny podjąć. W takiej sytuacji pomocne mogą okazać się narzędzia internetowe, takie jak Narodowy Lista Ładowania (NLL), które wskazują istniejące już stacje ładowania i przekazują informacje o przewidywanym zapotrzebowaniu. NLL rekomenduje, aby gminy opracowały i wprowadziły strategiczne koncepcje rozwoju infrastruktury ładowania dla pojazdów elektrycznych.
Źródło: Solarserver