Zespół z Fraunhofer IWU we współpracy z europejskimi partnerami pracuje nad stworzeniem samochodu elektrycznego, który w dużej mierze będzie nadawał się do recyklingu. Ten ambitny cel jest realizowany w ramach unijnego projektu ZEvRA, w którym zaangażowanych jest 28 partnerów, w tym 5 producentów samochodów.
Główną koncepcją projektu jest opracowanie wirtualnego samochodu o obiegu zamkniętym, wykorzystując model produkcyjny Skody. Partnerzy projektu dążą do stworzenia pojazdu z materiałów, które będą nadawały się do recyklingu, jednocześnie spełniających kryteria gospodarki o obiegu zamkniętym. W roku 2035 w Unii Europejskiej będą mogły być sprzedawane jedynie nowe pojazdy, które nie generują emisji CO2. Dlatego też, ślad węglowy pojazdów elektrycznych musi uwzględniać cały łańcuch wartości, począwszy od dostarczenia materiałów, aż po procesy na końcu życia produktu.
W ramach projektu ZEvRA opracowywana jest nowatorska metodologia projektowania o obiegu zamkniętym. Koncentruje się ona na kluczowych materiałach, które stanowią ponad 84% mieszanki materiałów typowego samochodu elektrycznego. Aby zapewnić obieg zamknięty, identyfikowalność i wirtualną integrację komponentów, konieczne jest wsparcie tej metodologii narzędziami cyfrowymi. Celem projektu jest redukcja śladu węglowego pojazdu o co najmniej 25%.
Jednym z kluczowych aspektów projektu ZEvRA jest wykorzystanie części pochodzących ze stosowania surowców wtórnych. Aby osiągnąć cel, jakim są części pojazdów bez nowych surowców, wiele materiałów, takich jak stal i wszystkie stopy aluminium, musi nadawać się w pełni do ponownego użycia. Nawet przy produkcji nowych opon, powinny być wykorzystywane głównie surowce wtórne.
W projekcie ZEvRA zaangażowani są między innymi producenci samochodów tak jak Volkswagen, Skoda, Stellantis (m.in. Peugeot, Citroën, Opel), oraz główni dostawcy, tak jak Faurecia czy Continental. Wszystkie te firmy zobowiązały się do realizacji ambitnych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.
Realizacja ustaleń projektu ZEvRA, planowana na okres do końca 2026 roku, może przynieść dalekosiężne skutki dla przemysłu motoryzacyjnego. Wdrażanie nowatorskich rozwiązań dotyczących produkcji samochodów elektrycznych o obiegu zamkniętym może przyczynić się do zmniejszenia wpływu sektora motoryzacyjnego na środowisko.
Projekt ZEvRA jest kolejnym krokiem w kierunku przejścia na bardziej zrównoważone i przyjazne dla środowiska rozwiązania w sektorze transportowym. Inwestowanie w rozwój samochodów elektrycznych przy uwzględnieniu aspektów recyklingu i obiegu zamkniętego, to ważne działania mające na celu zmniejszenie emisji CO2 i ochronę środowiska naturalnego.
Źródło: Solarserver