Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the insert-headers-and-footers domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /web/wp-includes/functions.php on line 6114
Potrzeba większej rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce – Czysta Energia

Potrzeba większej rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce

Potrzeba większej rozbudowy infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych w Polsce

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) podzieliło się najnowszymi danymi dotyczącymi liczby punktów ładowania aut elektrycznych oraz liczby samochodów z napędem elektrycznym lub hybrydowym w Polsce. Z raportu wynika, że mimo pewnego wzrostu, tempo rozbudowy infrastruktury ładowania wciąż jest zbyt wolne, co stanowi jedną z największych barier dla rozwoju rynku samochodów elektrycznych w naszym kraju. PSPA apeluje o szybsze uruchomienie programu subsydiów do ładowarek dla transportu ciężkiego oraz o optymalizację programu wsparcia infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru.

Według danych PSPA, w lutym br. uruchomiono 127 nowych ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych, co sprawia, że na koniec lutego 2024 r. w Polsce funkcjonuje łącznie 6213 punktów ładowania (3431 stacji). Około 27% z tych punktów stanowią szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), natomiast 63% to wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW.

Maciej Mazur z PSPA zauważa jednak, że tempo rozbudowy infrastruktury ładowania jest nadal zbyt wolne. Przez pierwsze dwa miesiące tego roku zainstalowano tylko 16 punktów więcej niż w analogicznym okresie roku 2023. To zbyt mała liczba, biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój rynku samochodów elektrycznych.

PSPA apeluje również o jak najszybsze uruchomienie programu subsydiów do ładowarek dla transportu ciężkiego. Organizacja przekazała Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uwagi dotyczące projektu zasad dotacji w tym zakresie. Projekt programu przewiduje 2 mld zł na dotacje do infrastruktury ładowania elektrycznych samochodów ciężarowych (eHDV), co jest dwukrotnie więcej niż planowane subsydia dla elektrycznych ciężarówek. Dopłata może pokryć nawet 100% kosztów budowy ładowarek.

Według danych PSPA, na koniec lutego 2024 r. po polskich drogach jeździło 104 770 samochodów osobowych z napędem elektrycznym. Wśród nich 54 120 stanowiły samochody w pełni elektryczne (BEV), natomiast 50 150 to hybrydy typu plug-in (PHEV). Liczba samochodów dostawczych i ciężarowych z napędem elektrycznym wynosiła 6 184. Rosnący trend można również zaobserwować w segmencie elektrycznych motorowerów i motocykli, który na koniec lutego br. osiągnął liczbę 19 607 pojazdów. W sumie liczba osobowych i dostawczych samochodów hybrydowych wynosi 722 169.

Podsumowując, chociaż polski rynek samochodów elektrycznych i hybrydowych rozwija się, to nadal widoczne są przeszkody związane z niewystarczającą ilością punktów ładowania. Wsparcie infrastruktury ładowania jest kluczowe dla dalszego wzrostu popularności pojazdów elektrycznych w Polsce.

Źródło: Energetyka24

Posted in