Niemieckie Centrum Lotnictwa i Kosmonautyki (DLR) otrzyma dotację w wysokości 130 mln euro od Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu (BMDV) na budowę platformy technologicznej PtL (TPP). Placówka badawcza w Leunie ma na celu badanie i rozwój technologii produkcji paliw na bazie energii elektrycznej na skalę przemysłową.
Paliwa te nazywane są paliwami typu Power-to-Liquid Fuels (PtL) lub e-SAF (Sustainable Aviation Fuels). DLR ma być w stanie badać cały proces od wykorzystania energii odnawialnych jako źródła paliw na bazie energii elektrycznej, poprzez produkcję, aż po certyfikację i demonstrację wykorzystania tych paliw.
Według prof. dr inż. Anke Kaysser-Pyzalla, dyrektor generalny DLR, „Spektrum badań DLR w Leunie będzie sięgać od wykorzystania energii odnawialnych jako źródła paliw na bazie energii elektrycznej, poprzez produkcję, aż po certyfikację i demonstrację wykorzystania tych paliw”.
Minister federalny dr. Volker Wissing podkreśla, że „Uruchomienie platformy technologicznej umożliwiającej przetwarzanie paliw płynnych w Leuna to kamień milowy na drodze do mobilności przyjaznej dla klimatu. W tradycyjnej lokalizacji w Saksonii-Anhalt powstaje pierwsza na świecie instalacja, w której paliwa na bazie energii elektrycznej są w pełni zintegrowane w całym procesie technologicznym i testowane na skalę przemysłową. Celem jest zwiększenie produkcji paliwa. Niemcy powinny pozostać liderem technologicznym w tym obszarze”.
Platforma technologiczna PtL ma za zadanie załatać lukę pomiędzy badaniami naukowymi a przemysłową produkcją paliw. Koncepcja obiektu badawczego opiera się na dwóch linii systemowych, które wzajemnie się uzupełniają. Część demonstracyjna skupi się na prowadzeniu kampanii półprzemysłowego zakładu produkującego paliwa na bazie energii elektrycznej o wydajności około 2500 ton rocznie.
Projekt opiera się na know-how w całym łańcuchu procesowym oraz na wieloletnim doświadczeniu DLR w tych obszarach: od projektowania paliw, czyli opracowywania paliw o optymalnych właściwościach i minimalnym wpływie na klimat i środowisko, po badanie techniczno-ekonomiczne i opracowanie odpowiednich tras produkcyjnych.
DLR ma także możliwość przeprowadzania pomiarów emisji w locie samolotem badawczym, korzystając z paliwa PtL.
Źródło: DLR
Źródło: Solarserver